Hoe ontrafel je een probleem?

Een probleem ontrafel je door feiten niet te verwarren met meningen. Als je geen aandacht schenkt aan het verschil tussen een feit en een mening, stap je in een valkuil.

Weinigen van ons zijn getrainde onderzoekers en wanneer we in gesprek gaan over een probleem dan praten we vaak over vragen als: “Vind je dit een goed idee?”, “Zou je dit gebruiken?”. Zulke vragen gaan eigenlijk over meningen, en die wijken in de praktijk vaak af van de werkelijkheid.

Als je oplossingen wilt voor problemen als “we lopen te veel risico” of “dit duurt te lang” ga dan eerst op zoek naar harde feiten. Praat niet over waarom iemand iets een probleem vindt, maar over wanneer het probleem zich voor het laatst voordeed, hoeveel tijd of geld dat kostte en welke actie werd ondernomen om tot een oplossing te komen.

Hoe kun je beoordelen of een oplossing echt iets betekent, als je niet weet hoe je het effect ervan kunt meten? Wees niet te snel tevreden met oppervlakkig bewijs als je naar feiten zoekt. Graaf dieper, zoek naar verborgen pareltjes die vaak de kern van het probleem blijken. Haal zoveel mogelijk cijfers en concrete voorbeelden naar boven als bewijs. Vraag naar de gevolgen van het probleem en hoe je concreet kunt bepalen wanneer een oplossing werkt, of juist niet werkt. Stel iemand die een “snellere oplossing” wil vragen als: “Hoeveel sneller?” en “Welke minimale verbetering telt nog als succes?”

Zoeken naar cijfermatig bewijs kan lang niet altijd. Graaf dan naar concrete voorbeelden. Mensen die last hebben van een knagend gevoel van onrust en een dashboard als oplossing zien, vraag ik: “Wanneer voelde je je voor het laatst comfortabel?” en “Wat was daarvan de belangrijkste reden?” Dat levert veel bruikbaarder materiaal dan de vraag: “Hoe zou jouw ideale dashboard eruit moeten zien?”

Als je mening en feit door elkaar haalt, begeef je je op glad ijs. Oplossingen die zijn gebaseerd op meningen blijken vaak slechte oplossingen. Met goed onderzoek naar feiten en bewijs maak je van een probleem een goed probleem (zie ook ‘Designdenken’). 

Een goed probleem is de basis voor de beste oplossing.

Meer weten?

Bel of mail Erik van Lenthe
0651854525
erik.vanlenthe@moreinfo.nl


Dit artikel is gebaseerd op deze weblog van Alex Osterwalder (Strategyzer Inc.). Alex is één van de bedenkers van het Business Model Canvas waarmee ik organisaties één taal laat spreken over wat ze doen, voor wie en waarom.