Van probleem naar droom met data? Houd het simpel.

Business Intelligence is, met een mooi woord, het vakgebied waarbinnen MoreInfo zich beweegt. Data. Niet direct een vakgebied dat je associeert met het realiseren van de dromen van je opdrachtgevers. Toch is dat wat Clemens Kersten, Informatie Analist bij MoreInfo, drijft. 

Laat ik vooropstellen: ik ben geen techneut. Ik ben begonnen als ontwikkelaar bij MoreInfo, dus ik heb absoluut kennis van techniek. Toch kies ik er bewust voor om in de relatie met mijn klant die techniek zoveel mogelijk weg te laten. Het gaat om betrokkenheid, om vertrouwen en om het opbouwen van een relatie. Dat bereik je door mensen te betrekken bij het proces en door dingen niet te complex te maken. Door te komen met – soms ogenschijnlijke – simpele oplossingen begrijpen mensen waar je het over hebt, hebben ze het gevoel dat ze controle over de materie hebben. En daar gaat het mij om. Ik wil niet met technische hoogstandjes aankomen, ik wil een klant die blij is. Dat is ons bestaansrecht, zonder blije klanten geen werk. 

Van weerstand naar commitment

Als er problemen zijn, wil een managementteam weten hoe die zijn ontstaan, en uiteraard hoe ze opgelost kunnen worden. Dan moet je om de tafel met degene die werkt met het bestaande systeem. Heb je te maken met verandering, dan heb je ook vaak te maken met weerstand. Je moet in gesprek met iemand die niet zomaar accepteert dat een nieuw systeem of een ander proces voor hem een meerwaarde heeft; maar dat is wel degene die mij de informatie kan geven die ik nodig heb. Een uitdaging. Belangrijk is dan dat ik de bezwaren serieus neem. Ik druk ze niet weg, dat is te makkelijk. Ik leg eerst verbinding met de persoon voor ik aan het oplossen ga. En wat is er dan mooier dan dat je ziet hoe zo’n persoon – die eerst echt weerstand bood – later een enthousiaste presentatie ziet geven over de nieuwe oplossing. Van ‘vijand’ naar fan. Hartstikke mooi toch?!

Inzicht dankzij een simpel prototype

Recent heb ik een project bij de Provincie Gelderland afgerond. De Provincie ontvangt subsidieaanvragen, moet die beoordelen, en indien subsidie wordt verleend, moet op tijd verantwoording worden afgelegd door de ontvanger. Dat traject verliep niet altijd even vlekkeloos. Ik ben met de Informatie Manager van de Provincie om tafel gaan zitten om te bekijken hoe het proces geoptimaliseerd kon worden. Het proces bleek te complex en het belang van de handelingen niet altijd duidelijk. De Informatie Manager gebruikte mij als klankbord voor een aantal processtappen. Dat is heel prettig, als iemand je zo zijn vertrouwen geeft. Uiteindelijk heb ik met een heel simpel prototype het managementteam inzicht kunnen geven en een maand geleden is het nieuwe proces geïmplementeerd; de voortgang wordt nu beter gerapporteerd en verantwoording wordt daadwerkelijk afgelegd.

Benoem je droom

En dat brengt me weer bij die dromen. Als een opdrachtgever met een probleem komt, zit daar vaak al een oplossing in verstopt. Belangrijk is om dan toch op zoek te gaan naar het échte probleem. Wat wil je echt, waar ga je het voor gebruiken. Wij komen vaak met een oplossing waar de klant niet aan gedacht had. Dat noem ik het realiseren van een droom. De opdrachtgever heeft de ideale situatie, de droom in zijn of haar hoofd, maar benoemt die niet, want ze denken vaak dat het toch niet kan. Benoem die droom. Dan zorgen wij samen dat deze werkelijkheid wordt.

 

Meer weten over hoe wij kunnen helpen met behulp van data een droom te realiseren?
Bel of mail Clemens Kersten

0653896557
Clemens.Kersten@moreinfo.nl